Her kan du finde information om dommerne og de kriterier, de lægger vægt på, når de bedømmer projekterne.
27.01.2025
Tilmeldingsfrist
Dommerpanel
-
Rikke Zeberg
FORMAND
Direktør, Klimadatastyrelsen -
Lisbeth Knudsen
Chefredaktør,
Mandag Morgen og Altinget -
Mikkel Flyverbom
Professor of Communication and Digital Transformations,
Copenhagen Business School -
Anna de Boer
Velfærdsentreprenør og udviklingskonsulent,
Egedal Kommune
Dommerkomiteen sammensættes af en række uafhængige personligheder med indsigt i forvaltning og digitalisering.
Rambøll Management Consulting forestår behandling og indstilling af ansøgere, hvorefter projekterne fremlægges for dommerne.
Tværgående kriterier
Alle projekter vurderes ud fra, i hvor høj grad de opfylder nedenstående generelle kriterier. Det gælder dog, at kriterier, der er knyttet til de enkelte priser, vægter dobbelt så meget som de generelle kriterier:
Strategisk betydning for kerneopgaver
At projektet har strategisk betydning for kerneopgaver betyder, at det i sig selv realiserer, eller er en væsentlig forudsætning for at realisere, centrale elementer inden for organisationens kerneopgaver og inden for den fastlagte strategi på området.
Arbejdsbesparende løsninger med dokumenteret effekt
At projektet skaber arbejdsbesparende løsninger med dokumenteret effekt betyder, at projektet bidrager med at skaffe øget kvalificeret arbejdskraft til den offentlige sektor ved at frigøre ressourcer til mere værdiskabende opgaver. Projektet skal derfor skabe øget produktion eller reducering af behovet for arbejdskraft og samtidig fastholde eller øge kvaliteten inden for den pågældende kerneopgave. Disse effekter skal dokumenteres.
Digital inklusion
At projektet bidrager til digital inklusion, handler om en større tilgængelighed for borgere, der af forskellige grunde har haft vanskeligt ved at få glæde af den digitale udvikling. Det kan både være borgere med forskellige former for funktionsnedsættelser, borgere med læse- og sprogvanskeligheder eller borgere, der har haft få erfaringer med, og måske har følt sig utrygge ved, teknologien.
Øget tillid og transparens
At projektet bidrager til øget tillid og transparens, betyder, at borgerne oplever en tillidsvækkende digital service fra det offentlige, som de føler sig trygge ved, og at de oplever gennemsigtighed i processer og beslutninger, som det offentlige træffer.
Løfter kvaliteten for kerneopgaver
At projektet løfter kvaliteten inden for kerneopgaver, handler om, at borgerne oplever en bedre og mere målrettet offentlig service, der både løfter kvaliteten, og sænker kompleksiteten og deres tidsforbrug.
Innovationsprisen
*
Innovationsprisen
*
Innovationsprisen
*
Innovationsprisen
*
Innovationsprisen * Innovationsprisen * Innovationsprisen * Innovationsprisen *
Innovationsprisen
Kategorien vurderes ud fra følgende kriterier:
Transformation
Det vægtes, at projektet i væsentlig grad har ændret den måde, opgaver tænkes og udføres på, eller på centrale punkter udfordrer vanetænkning og etablerede praksisser. Der skal altså mere til, end at man har sat strøm til eksisterende processer, effektiviseret eller taget nye teknologier i anvendelse.
Konkretet resultater
Innovationen skal være ”i drift”, og det vægtes, at den har medført konkrete positive resultater for den offentlige virksomhed selv og/eller for de medarbejdere, borgere og virksomheder, som berøres. Det kan både være økonomiske og kvalitative effekter. Disse resultater skal på en eller anden måde kunne dokumenteres (og her kan der både være tale om kvantitativ og kvalitativ dokumentation).
Udbredelsesmuligheder
Det vægtes, i hvor høj grad innovationen har potentiale til at kunne udbredes til andre offentlige virksomheder, der løser samme type opgaver, eller eventuelt til helt andre kontekster. Det er her væsentligt, at innovationen ikke er så forankret i lokale forhold, at den vil være vanskelig at udbrede.
Sammenhængsprisen
*
Sammenhængsprisen
*
Sammenhængsprisen
*
Sammenhængsprisen
*
Sammenhængsprisen * Sammenhængsprisen * Sammenhængsprisen * Sammenhængsprisen *
Sammenhængsprisen
Kategorien vurderes ud fra følgende kriterier:
Sammenhæng og overblik
Det vægtes, at projektet har gjort det lettere for borgere eller virksomheder at løse opgaver, som går på tværs af myndighedsgrænser og sektorer. Og det vægtes, at projektet har gjort det lettere for borgere eller virksomheder at få overblik over deres situation, rettigheder, pligter og muligheder. Derudover vægtes det, at borgere eller virksomheder kan få overblik over de processer, de eventuelt skal igennem, og hvad der sker med deres sag/opgave i et eventuelt videre forløb hos myndigheden.
Lettelser for borgere og virksomheder
Det vægtes, at projektet har gjort det simplere og/eller hurtigere for borgere eller virksomheder at løse deres opgave på en måde, så de forsat føler sig trygge og godt behandlet.
Forbedret service, retssikkerhed, tryghed, mobilitet og trivsel
Det vægtes, at projektet bidrager til at styrke borgernes retssikkerhed og tryghed i forhold til de opgaver, de har i forhold til det offentlige. Det vægtes, at projektet bidrager til øget mobilitet, og det vægtes, at projektet bidrager til at øge borgernes trivsel og livskvalitet. Det gælder for disse, som de øvrige borger-/virksomhedsrettede kriterier, at borgernes eller virksomhedernes oplevelser (af fx øget retssikkerhed, tryghed og mobilitet) i videst muligt omfang skal kunne dokumenteres.
Inklusionssprisen
*
Inklusionssprisen
*
Inklusionssprisen
*
Inklusionssprisen
*
Inklusionssprisen * Inklusionssprisen * Inklusionssprisen * Inklusionssprisen *
Inklusionssprisen
Kategorien vurderes ud fra følgende kriterier:
Brugervenlighed og borgerbehov
Det vægtes, at både den digitale løsning og evt. supplerende alternative digitale og analoge løsninger er nemme at bruge og tager tydeligt afsæt i brugernes behov og udfordringer. Projektet skal have inddraget slutbrugerne tidligt i processen og anvendt deres inputs til den videre udvikling af løsningerne
Adgang til hjælp og alternativer
Det vægtes, at projektet hjælper borgere, der af forskellige grunde har haft vanskeligt ved at få glæde af de tidligere digitale muligheder. Projektet skal gerne tilbyde alternativ service, der ikke nødvendigvis er analogt. Fx kan borgeren møde op et sted for at få medbetjening, der kan være gode muligheder for fuldmagter til pårørende eller måske kan kunstig intelligens muliggøre nye former for medbetjening.
Øget tilgængelighed og selvstændighed
Det vægtes, at projektet bidrager til at styrke borgernes oplevelse af selv at kunne handle på egne behov og at gøre vejen til den rette offentlige velfærd lettere. Det kan være ved at lave digitale løsninger som flere kan bruge eller gennem justering af kommunikationen så det som borger er nemmere at forstå, hvad der skal gøres.
Publikumsprisen
*
Publikumsprisen
*
Publikumsprisen
*
Publikumsprisen
*
Publikumsprisen * Publikumsprisen * Publikumsprisen * Publikumsprisen *
Publikumsprisen
Det er deltagerne på OffDig konferencen, der stemmer om, og vælger, hvilket af de nominerede projekter, der skal have Publikumsprisen. I denne kategori kan alle de nominerede projekter vinde.
OffDig konferencen
OffDig konference bliver i år afholdt onsdag og torsdag den 19. - 20. marts 2025 i Musikhuset, hvor vi samler over 1.600 deltagere fra hele landet. Konferencen er en to-dages konference med et stærkt fagligt program, hvor folk mødes for at debattere digitalisering i den offentlige sektor.
Programmet for OffDig 2025 vil være fyldt med spændende debatter, keynotes, cases, festligheder og meget mere, der både kaster et tilbageblik og zoomer ind på den offentlige digitalisering nu, og for fremtiden. I september 2024 går en større programkomité i gang med at skabe det fulde program for OffDig 2025. Programmet forventes at blive klar december 2024. Indtil da, kan du læse om alle sessionerne, der fandt sted på konferencen for 2024.
Programmet byder på over 120 talere, der bidrager på 8 sideløbende spor med de temaer, der rører sig i den offentlige digitalisering lige nu. Der er både fokus på den operationelle, strategiske og politiske del af digitaliseringen, samt hvordan man helt lavpraktisk håndterer digitalisering i en kommune. Fælles for alle sessioner på OffDig er altid, at vi tilstræber et højt fagligt niveau i de cases, oplæg og debatter, du kan høre på konferencen. OffDig er for dig, der har lyst til at høre om, hvad der rører sig allermest i den offentlige digitalisering lige nu, få en masse faglige oplevelser og skabe nye relationer.